Uzależniony, czy nie?

5 lutego 2021 roku odbył się u nas warsztat dotyczący uzależnień od komputerów i Internetu oraz zagrożeń z tego tytuły wynikających dla naszych dzieci, ale także nas samych.

Warsztat poprowadziła Agnieszka Domowicz – pedagog, doradca rodzinny i psychoterapeuta, która od wielu lat zajmuje się między innymi problematyką zagrożeń w świecie mediów cyfrowych.
Przygotowując się do tego szkolenia, utwierdzaliśmy się jak niezwykle ważny i trudny jest temat uzależnienia od Internetu. Problem ten dotyka coraz szerszą grupę społeczeństwa, bez względu na wykształcenie, czy status społeczny i materialny. Małe zainteresowanie kursem często poparte słowami „my z tym nie mamy problemu”, czy „ja wszystko wiem” albo „my wiemy, jak sobie poradzić” dodatkowo utwierdza nas w przekonaniu, że uzależnienie to jest gorsze i bardziej tragiczne w skutkach, niż wiele innych „-holizmów”.
Na początku nieco nas zmartwiła mniejsza ilość uczestników od zakładanej 30-tki, jednak po tym spotkaniu uznaliśmy, że warto takie szkolenia organizować właśnie dla małych grup, bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie dokładnie przyjrzeć się problemom, ale także i przede wszystkim wspólnie dyskutować, czy dzielić się własnymi doświadczeniami. Już planujemy kolejne takie spotkanie.

Nie chcemy tutaj pisać streszczenia ze spotkania, ani rozpisywać poradników, czy udawać kolejnych doradczych artykułów. Chcemy wam przybliżyć problem w kilku konkretnych punktach. Mamy nadzieję, że przekonają one tych niezdecydowanych do podjęcia konkretnych działań, wśród których są także organizowane przez nas warsztaty.

Odpowiedz sobie uczciwie na pytania:

  • Czy czujesz, że Twoje dziecko jest zaabsorbowane komputerem i Internetem (często myśli o poprzednich, bądź następnych pobytach w sieci)?
  • Czy czuje potrzebę coraz dłuższego korzystania z gier komputerowych lub Interentu?
  • Czy pozostaje w sieci lub przed komputerem dłużej niż pierwotnie planowało?
  • Czy wielokrotnie miało nieudane próby kontroli, ograniczenia czasu lub zaprzestania korzystania z Internetu i komputera?
  • Czy dziecko czuje się niespokojnie, markotnie, zirytowane lub przygnębione gdy nie może grać w gry komputerowe lub korzystać z Internetu?
  • Czy ryzykuje utratę znajomości z przyjaciółmi, zaniedbuje naukę z powodu gier i Internetu?
  • Czy oszukuje Cię, aby ukryć narastający problem uzależniania od komputera i Internetu?
  • Czy używa komputera i Internetu jako sposobu na ucieczkę od problemów lub sposobu na poprawę pogorszonego nastroju (uczucia bezradności, winy, lęku, depresji)?

Te pytania mogą dotyczyć nie tylko Twojego dziecka, ale również innej bliskiej Tobie osoby i także Ciebie samego. Jeśli odpowiesz twierdząco na min. 5 pytań to może znaczyć, że Twoje dziecko lub Ty jesteście uzależnieni od komputera, gier komputerowych lub Internetu.

Jakie zagrożenia są związane z nadużywaniem Internetu lub aplikacji i gier komputerowych?

  • Wybuchy niekontrolowanej złości i agresji.
  • Zatracenie kontaktu z rzeczywistością, ponieważ najważniejsza staje się gra i czas spędzany w świecie wirtualnym.
  • Odizolowanie od komputera powoduje pojawienie się u dziecka objawów abstynencyjnych: agresja, rozdrażnienie, bezsenność, reakcje fizjologiczne np. drżączka, depresja a nawet próby samobójcze.

 

Skutki uzależnienia od komputera można podzielić na kilka grup, z których podstawowymi są:

  • fizyczny – np. ból i zmęczenie oczu, wady postawy, nadwyrężenie mięśni karku i nadgarstków, bóle głowy itp.
  • psychologiczny – zaburzenia koncentracji uwagi, skłonność do fantazjowania i kłamania, wyższy poziom agresji, częsty niepokój i stany lękowe, spadek nastroju, depresja, zmiana języka – zubożenie, techniczny slang, używanie skrótów.
  • moralny – łatwy dostęp do pornografii, informacji o sektach, przemoc słowna, zatracanie granicy między dobrem, a złem.
  • społeczny – zanik więzi emocjonalnych, zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych, rezygnacja z ruchu i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu, utrata dotychczasowych zainteresowań.
  • intelektualny – utrata zainteresowania nauką, niezdolność do racjonalnej selekcji danych z jakimi człowiek spotyka się w sieci, spadek koncentracji uwagi, zaburzenia pamięci.

Czytając powyższe jedni mogą odnieść wrażenie, że problem faktycznie jest poważny, a nawet dramatyczny, inni uznają to za wyolbrzymianie, brak dążenia z „duchem czasu”…
Jak Tobie się wydaje?


My wiemy co robić. Stosujemy lub chociażby staramy się stosować do rad:

  • zabezpiecz komputer;
  • bądź świadom zagrożeń;
  • ustal z dzieckiem zasady korzystania z komputera, sieci czy urządzeń elektronicznych stosownie do jego wieku w tym: maksymalny czas, rodzaj serwisów internetowych, rodzaj gier, sposoby reagowania na niebezpieczne sytuacje;
  • bądź obok swojego dziecka, kiedy surfuje po Internecie;
  • naucz dziecko zasady ograniczonego zaufania do osób i treści, na które trafia w sieci;
  • naucz dziecko chronić prywatność;
  • nie narażaj dziecka publikując bezkrytycznie jego zdjęcia w sieci;
  • upewnij się, że twoje dziecko korzysta z gier adekwatnych do jego wieku, pomocnym jest serwis PEGI;
  • pamiętaj, że Internet ma też dobre strony.

My wiemy, że problem uzależnienia od komputerów, gier czy Internetu jest jednym z gorszych uzależnień na świecie, które prowadzi nie tylko do poważnych następstw psycho-fizycznych, ale też coraz częściej do samookaleczeń, a nawet samobójstw u dzieci i młodzieży.
Dlatego planujemy kolejne spotkania ze specjalistą, cykl kursów i warsztatów dla rodziców, ale także spotkania z terapeutami dla dzieci. Każdy z nas wie, że takie spotkania z profesjonalistami, terapeutami z wykształceniem i przede wszystkim doświadczeniem są kosztowne Chcemy umożliwić udział w takich warsztatach i spotkaniach terapeutycznych za darmo lub chociaż w części pokrywając ich koszt. Tutaj niezbędne jest Wasze wsparcie. Każda złotówka przekazana na ten cel jest jednym krokiem ratunkowym dla jednego dziecka.

Zapraszamy na zrzutka.pl  Pomożesz?

Może Ci się również spodoba